21
おきて から なにを しますか。

Lecție

Gramatică

  1. -te kara indică o acțiune urmată de o altă acțiune și se traduce prin "după ce". Exemple:

    okite kara ofuro ni haitte kigae o shimasu. După ce mă scol, intru în baie și mă îmbrac.

    okite kara nani o shimasu ka. Ce faci după ce te scoli?

  2. Infinitivul + mae ni indică o acțiune anterioară altei acțiuni. Exemplu:

    uchi o deru mae ni shinbun o yomimasu. Înainte de a pleca de acasă, citesc ziarul.

  3. -tari este o formă verbală ce indică o înșiruire de acțiuni, lăsând să se înțeleagă că ar mai putea avea loc și altele. Exemplu:

    ocha o nondari, hon o yondari, tegami o kaitari, ongaku o kiitari, terebi o mitari shimasu. Beau ceai, citesc, scriu scrisori, ascult muzică, mă uit la televizor etc.


    Forma în -tari poate fi socotită echivalentul particulei ya într-o înșiruire de substantive. Forma verbală -tari este întotdeauna însoțită de shimasu sau shimashita. Exemplu:

    nichiyōbi wa ryokō ni ittari, yami ni nobottari, sanpo shitari shimashita. Duminica mergeam în excursii, urcam pe munte, mă plimbam etc.


    Rădăcina formei verbale -tari este aceeași ca și a celei în -te:

    1. kiku kiitari ku devine i + tari
      naosu naoshitari su devine shi + tari
      matsu mattari tsu devine t + tari
      noboru nobottari ru devine t + tari
      kau kattari u devine t + tari
      yomu yondari mu devine n + dari
      yobu yondari bu devine n + dari
      oyogu oyoidari gu devine i + dari
    2. taberu tabetari ru devine tari
      okiru okitari ru devine tari
    3. kuru kitari
      suru shitari

Scriere

Începând cu lecția 21 se învață și scrierea și citirea în kanji, adică a caractelor. Aproape fiecare caracter se poate citi în două feluri: on-yomi (citirea chinezească) și kun-yomi (citirea japoneză). Este foarte important să se învețe ambele. De obicei, deși sunt destul excepții, on-yomi intră în compuși. La fiecare kanji vor apărea ambele pronunții - on-yomi în "katakana", kun-yomi în "hiragana".

În scrierea caracterelor există câteva reguli de bază:

  1. de sus în jos
  2. de la stânga la dreapta
  3. când două sau mai multe liniuțe componente ale semnului se întretaie, cele orizontale le preced, de obicei, pe cele verticale
  4. mai întâi mijlocul, apoi stânga și apoi dreapta
  5. linia perpendiculară care trece prin centru se trasează ultima
  6. pe diagonală, mai întâi dreapta-stânga și apoi stânga-dreapta

Fiecare caracter va fi scris și descompus pentru a fi învățat corect. Este foarte important să se respecte ordinea mișcărilor în scrierea caracterelor.



  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : zi
    • : duminică
    • test furigana:


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : om
    • : japonez


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : carte
    • : japonez
    • : Japonia


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : lună
    • : luni
    • : ianuarie


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : unu
    • : ianuarie


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : doi
    • : februarie


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : martie
    • : trei persoane


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : aprilie
    • : patru persoane


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : mai
    • : cinci persoane


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : iunie
    • : șase persoane


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : iulie
    • : șapte persoane


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : august
    • : opt persoane


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : septembrie
    • : nouă persoane


  • onyomi:
  • kunyomi:
  • exemple:
    • : octombrie
    • : zece persoane


Vocabular

a-și schimba hainele
(I) a întâlni
(I) a vinde
o persoană
două persoane

Exerciții

  1. Formați propoziții substituind elementul subliniat în model:
  2. Formați proproziții conform modelului:
  3. Traduceți:
    1. După ce mă scol, fac baie și mă îmbrac.  R »
    2. După ce mă spăl pe mâini, mănânc.  R »
    3. După ce ascult radioul și citesc ziarul, plec de acasă.  R »
    4. După ce scriu scrisoarea, merg la poștă.  R »
    5. După ce am citit cartea, m-am uitat la televizor.  R »
    6. După ce am mers cu metroul vreo cincisprezece minute, m-am dus pe jos.  R »
    7. După ce beau cafea, învăț.  R »
    8. După ce am intrat în cameră, m-am așezat pe scaun și m-am uitat la televizor.  R »
    9. După ce am băut sake, m-am culcat.  R »
    10. După ce am cumpărat cinci cărți, am citit una.  R »
    11. În fiecare zi ascult radioul, mă uit la televizor, citesc.  R »
    12. Duminică am citit, m-am plimbat prin parc, am telefonat prietenilor.  R »
    13. După ce mă scol, citesc ziarul, ascult muzică, beau cafea.  R »
    14. După-masa citesc, scriu scrisori, ascult muzică.  R »
    15. Ieri, în grădină, am mâncat prăjituri, am băut ceai, am privit florile.  R »
    16. Mă duc la școală ba cu autobuzul, ba pe jos.  R »
    17. Am cumpărat două bilete. Nu vrei să mergi la cinema?  R »
    18. Au fost nouă persoane în sala de curs ieri.  R »
    19. Luna trecută am citit cinci cărți.  R »
    20. Beau lapte înainte de a merge la culcare.  R »
    21. Învăț înainte de a mă plimba.  R »
    22. Înainte de a merge la poștă, scriu scrisoarea.  R »
    23. Înainte de a merge la prietena mea, îî dau un telefon.  R »
    24. Mă spăl pe mâini înainte a mânca.  R »

Conversație

Vocabular

alo!
formă de politețe pentru iru, iku, kuru;
în cazul nostru este vorba de verbul "a fi"
cine?
soț
soție
țară
ce păcat!
vă rog să îi transmiteți cele cuvenite
(I) a spune
vă rog să îi spuneți
vă doresc sănătate